فرق گیمبال و استابلایزر
نوشته شده توسط : مهدیه

اگر به دنبال پیداکردن فرق گیمبال و استابلایزر به صورت جزئی هستید، باید بگویم که مسیر را از ابتدا به اشتباه آمده‌اید. مقایسه گیمبال و استابلایزر ولتاژ، یک مقایسه خنده‌دار است، چون آنها در دو صنعت کاملاً متفاوت عمل می‌کنند و هیچ ربطی به هم ندارند. با این وجود چیزی که سبب می‌شود گاهی برخی از افراد این دو را با هم اشتباه کنند این است که گیمبال نیز نوعی استابلایزر است، البته از نوع مکانیکی.

کلمه «استابلایزر» به معنای چیزی است که ثبات ایجاد می‌کند، حال این ثبات می‌تواند مکانیکی باشد، شیمیایی باشد و یا ثبات ولتاژ. گیمبال یک استابلایزر مکانیکی است که از لرزش لنز دوربین‌های فیلمبرداری و عکاسی، هنگام گرفتن عکس و فیلم جلوگیری می‌کند (ثبات مکانیکی ایجاد می‌کند)؛ این در حالی است که خرید استابلایزر ولتاژ، جریان الکتریکی را که وارد وسایل برقی می‌شود، ثابت نگه می‌دارد. میتوانید برای خرید استابلایزر اینجا کلیک کنید.

می‌بینید چقدر فرق گیمبال و استابلایزر ساده بود! تنها چیزی که گیمبال و استابلایزر ولتاژ را به هم گره می‌زند، واژه مشترک استابلایزر است. برای این‌که بیشتر متوجه فرق گیمبال و استابلایزر شوید، هر دو این دستگاه‌ها را به طور جداگانه بررسی می‌کنیم. فرق گیمبال و استابلایزر در مفهوم آن‌ها نهفته است.

خرید استابلایزر

گیمبال چیست؟

هنگام عکاسی از سوژه‌های متحرک، پایداری و دامنه حرکت برای جلوگیری از لرزش دست، هنگام عکس گرفتن بسیار مهم است. اینجاست که یک گیمبال به عنوان یک استابلایزر مکانیکی وارد می‌شود.

گیمبال یک تکیه‌گاه چرخشی است که به شما امکان می‌دهد یک شیء را در امتداد یک محور بچرخانید. یک گیمبال 3 محوره مشترک، به دوربینی که روی آن نصب شده است اجازه می‌دهد تا مستقل از حرکت کسی که گیمبال را در دست دارد، باشد. این 3 محور به‌عنوان Pitch، Yaw و Roll شناخته می‌شوند.

محور گام یا شیب (Pitch) به حرکت بالا و پایین یک سوژه اشاره دارد. یک مثال خوب از زمان کار با شیب، زمانی است که می‌خواهید از اجسامی که به پایین می‌افتند، یا سوژه‌ای که از پله‌ها پایین می‌آید عکس بگیرید.

محور انحراف (Yaw) به حرکت چپ به راست اشاره دارد و می‌تواند برای گرفتن اجسام در حال حرکت به صورت افقی استفاده شود.

و محور رول (Roll) امکان گرفتن عکس و فیلم از اشیاء با زوایای خارج از مرکز یا بدون تراز را فراهم می‌کند.

گیمبال‌های 3 محوره تضمین می‌کنند که حرکت دوربین بدون توجه به حرکت شخصی که آن را در دست دارد تثبیت شود، به همین دلیل است که این استابلایزرها برای فیلم‌برداران عالی هستند.

استابلایزر ولتاژ چیست؟

استابلایزر ولتاژ که به آن تثبیت‌کننده ولتاژ هم می‌گویند، وسیله‌ای است که با ثابت نگه‌داشتن ولتاژ ورودی دستگاه‌های حساس، از خرابی آنها جلوگیری می‌کند. این دستگاه را می‌توانید با بهترین قیمت و کیفیت از رویین سیستم بخرید.

جریان ورودی ولتاژ که از برق شهر تأمین می‌شود، معمولاً با نوسان همراه است. این نوسان اگرچه در برخی از مناطق کمتر و در برخی بیشتر است، اما معمولاً نمی‌توان از آن اجتناب کرد. از طرف دیگر هر دستگاه الکتریکی، دارای ولتاژ معینی برای عملکرد است. وقتی ولتاژی که دستگاه با آن تغذیه می‌شود کمتر با بیشتر از این شود و یا مرتباً تغییر کند، عمر دستگاه کم می‌شود. همچنین ممکن است تجهیزات بسوزند. این مشکل در مورد وسایل برقی حساس اهمیت بیشتری دارد.

استابلایزر ولتاژ، جریان ورودی را می‌سنجد؛ اگر در مقایسه با میزان بهینه دستگاه مصرفی کم بود، آن را زیاد می‌کند و اگر زیاد بود آن را کم می‌کند. این سیستم که به آن باک-بوست (کاهش و افزایش) می‌گویند، در انتها یک ولتاژ ثابت را بیرون می‌دهد. این ولتاژی است که برای تغذیه‌کردن دستگاه‌ها استفاده می‌شود.

برخلاف گیمابال و استابلایزر ولتاژ که هیچ ربطی به هم ندارند، تثبیت‌کننده ولتاز شباهت‌هایی را با یو پی اس دارد. در عین حال فرق استابلایزر با یو پی اس این است که یو پی اس پس از قطعی برق به کار می‌افتند و برای چند ثانیه تا چند دقیقه به دستگاه برق می‌دهد تا شما فرصت کنید آن را به شکل ایمن خاموش کنید، درحالی‌که استابلایزر ولتاژ، فقط جریان را هنگامی که برق وصل است ثابت نگه می‌دارد.

فرق گیمبال و استابلایزر

همان‌طور که گفتیم، فرق گیمبال و استابلایزر از زمین تا آسمان است. گیمبال در صنایع عکاسی و فیلم‌برداری به کار گرفته می‌شود، اما استابلایزر ولتاژ یک وسیله الکتریکی است که برای حفاظت از وسایل برقی استفاده می‌شود.

چیزی که سبب شده این دو شبیه به هم به نظر برسند این است که هر دو «تثبیت‌کننده» و یا به عبارت دیگر «استابلایزر» هستند. گیمبال حرکات مکانیکی دست را تثبیت می‌کند، درحالی‌که تثبیت‌کننده ولتاژ، ولتاژ ورودی به دستگاه را ثابت نگه‌می‌دارد. «استابلایزر بودن» در حقیقت فرق گیمبال و استابلایزر ولتاز و همچنین شباهت آنهاست.

 برخلاف زیادبودن فرق گیمبال و استابلایزر ولتاژ، ثابت‌کننده ولتاژ، شباهت‌هایی را با محافظ برق دارد؛ چون هر دو آنها در حوزه الکتریسیته کاربرد دارند و از وسایل الکتریکی حساس محافظت می‌کنند.

با این حال، تفاوت استابلایزر با محافظ برق این است که محافظ برق از ورود ولتاژهای بالا به دستگاه جلوگیری می‌کند، این ولتاژ را گرفته و به شکل گرما آزاد می‌کند و به این ترتیب از آسیب‌دیدن دستگاه جلوگیری می‌کند. این درحالی است که استابلایزر ولتاژ، با ثبات ولتاژ وودی به دستگاه کاری مهمتر از این را انجام می‌دهد.

جمع بندی

فرق گیمبال و استابلایزر ولتاژ، در صنعت مورد استفاده آنها و همچنین عملکرد این دو دستگاه است. گیمبال در صنعت عکاسی و فیلمبرداری استفاده شده و حرکات دوربین را با ثبات می‌کند و بدین وسیله از لرزش عکس و فیلم جلوگیری می‌کند. این درحالی است که استابلایزر ولتاژ در صنایع الکترونیک کاربرد داشته و ولتاژ ورودی به دستگاه را در محدوده ثابت نگه می‌دارد.

گیمبال و تثبیت‌کننده ولتاژ، تنها در استابیلایزر بودن مشترک هستند، اولی استابیلایزر حرکت است، در حالی‌که دومی استابیلایزر ولتاژ است. استابیلایزر ولتاژ نقش مهمی در جلوگیری از آسیب به دستگاه‌های برقی دارد.

لازم به ذکر است که در صنعت فیلمبرداری و عکاسی، علاوه بر گیمبال، استابیلایزرهای دیگری نیز وجود دارند، اما گیمبال پیشرفته‌ترین نسخه است که بسیار سبک وزن است و کارایی زیادی دارد.





:: بازدید از این مطلب : 220
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : پنج شنبه 17 شهريور 1401 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: